Minkälaiset tunteen käsittelemisen keinot toimivat sinulla?

Minkälaiset tunteen käsittelemisen keinot toimivat sinulla?

Monet kokevat, että omien tunteiden tunnistaminen ei aina ole helppoa. Lapsille tunteiden tunnistamista opetetaan nykyisin jo päiväkodissa ja koulussa. Se on hienoa! Hienoa on myös se, että tunteiden tunnistamista voi oppia ja harjoittaa vielä aikuisenakin, läpi koko elämän.

Joskus voi olla, että omaa tunnetilaa ei edes huomaa. Tunne tulee huomata, jotta sitä voi tunnistaa ylipäänsä. Sallitko itsellesi erilaisia tunteita? Vai oletko kasvaessasi oppinut, että tietty tunne on väärä tai paha. Reagoitko automaattisesti jollain tavalla ja jälkeen päin olet itsekin vähän yllättynyt siitä, miten nyt tuolla lailla tuli käyttäydyttyä.

Ensimmäinen vaihe on siis tunnistaa ja havainnoida tunne ja sitten sietää sitä kiirehtimättä, kieltämättä sitä. Tunne on portti meidän arvoihimme ja tunteella on aina jokin viesti. Tunne kertoo siitä, mikä on meille tärkeää. Tunteen takana on joku tarve, esimerkiksi vaikka turvallisuuden, arvostuksen, kunnioituksen tai johonkin kuulumisen tarve. Voisitko ensi kerralla tunteen herätessä pysähtyä uteliaana pohtimaan, mikä viesti tunteellasi on ja mitä tarvitset.

Kaikki tunteen säätelykeinot eivät ole ehkä niin terveellisiä

Me tukahdutamme helposti tunteitamme, jolloin tunne ja siihen liittyvät tarpeet jäävät käsittelemättä. Toisaalta tunteita ei tarvitse ruokkiakaan tarpeettomasti. Minkälaiset tunteen käsittelemisen keinot toimivat sinulla? Onko sinun helppo löytää tunteelle nimi, onko se iloa vai surua, vihaa vai pelkoa? Tunnistatko tunteen voimakkuuksia? Tiedostatko, miten ilmaiset tunteitasi? Onko jotain tunnetta vaikeampi hyväksyä tai ilmaista? Tai vähätteletkö omia tunteitasi ja jätät sen vuoksi niitä ilmaisematta.

Tarkoituksena on oppia toimimaan erilaisten tunteiden kanssa ja estää kielteisten ajatusten tuhoisa vaikutus elämään. Omaa sisäistä puhetta voi muuttaa omaa hyvinvointia edistäväksi työskentelemällä tunteiden kanssa. Voit kokeilla esimerkiksi kirjata ylös listaa omista hyvistä puolista ja asioista, jotka ovat elämässäsi riittävän hyvin. Tai mieti, mitä sanoisit hyvälle ystävällesi, joka on samassa tilanteessa missä sinä olet. Usein olemme toisille lempeämpiä kuin itsellemme. Tai voit ottaa vaikka aikalisän. Joskus on hyvä antaa asioiden vain olla yrittämättä vaikuttaa niihin. Sen sijaan voit yrittää antaa mielesi levätä ja rauhoittua. Jollakin voi toimia ns. huolivartti, jolloin voit tietoisesti valita pohtivasi hankalia tunteita ja ajatuksia sekä yrittää ratkaista niitä niillä keinoilla, jotka ovat käytössäsi. Jos sinulla on joku läheinen tai hyvä ystävä, voit puhua hänen kanssaan tunteistasi. Puhuminen on samalla tunteiden purkamista ja niiden läpi kulkemista.

Tunteet liittyvät kaikkeen meidän toimintaamme, eikä niitä voi kytkeä pois. Tunteet ovat meille tärkeitä viestintuojia meistä itsestämme, ympäristöstämme ja toisista ihmisistä. Tunnetaitoja voi kehittää läpi elämän.

Kirjoittanut: Minna Wilska